Ga naar homepage Koninklijk NVVH-Vrouwennetwerk
Wijchen
5-daagse reis naar Zeeland

Verslag Zeelandreis 2023

Het NVVH Vrouwennetwerkreisje was in de herfst, met zomertemperaturen. Het programma was meer dan goed gevuld met interessante bezoeken aan musea en stadjes.

De chauffeur, Kevin stelde zich voor. Wat een pracht van een man, in allerlei opzichten. Stiekem waren we allemaal een beetje verliefd op hem.

DAG 1

We gingen naar de Biesbosch, ontstaan door de Elisabethvloed op 19 november 1421.
In een zgn. fluisterboot werden we door een schipper op bijzonderheden gewezen. Het riet was nog volop aanwezig maar niet goed genoeg voor dakbedekking. In het museum zagen we de rietstengels van vroeger, dik en wel 5 meter hoog. Eveneens werd het zware beroep van de seizoenarbeider, de rietsnijder, goed in beeld gebracht.
Na de lunch op naar Dordrecht. Een mooie oude stad doorkruist met volop waterwegen. Genoeg tijd om alles te bewonderen. Daarna gingen we naar ons slaapadres in Aardenburg.

DAG 2

Brengt ons naar de klederdrachtshow in Hoedekenskerke, Goes en de Oesterputten in Yerseke. Het kan niet op!
Wat hebben we genoten van de klederdrachtshow. Heel vakkundig en met verve gebracht. Aan de oorijzers in goud, zilver of koper van de mutsen kon je veel aflezen bv. protestant of katholiek en van welk eiland. De oorringen van de vissers waren de verzekering voor de begrafenis. Hun broek had een voorklep, die wordt in de volksmond ook wel “snoeptafel”genoemd.
Na de lunch is Yerseke aan de beurt en dan denk je het eerst aan oesters. Wat een arbeidsintensief product is dat. Het heeft een cyclus van 5 jaar. We hebben de oesterputten bezocht en ook de haven.
’s Avonds werden de mixdrankjes uitgeprobeerd. Passoa werd favoriet.

DAG 3 Antwerpen

Bezoek aan het MAS museum Museum Aan de Stroom

Het “Mas” is wel meer dan een museum. Het is een optelsom van belevenissen.
Uit 55 inzendingen mocht het Nederlandse architectenbureau “Neutelings-Riedijk” dit gebouw verwezenlijken.
Je kunt er met gemak de hele dag vertoeven. Op zaal “Vracht” werden we begroet door de Stedenmaagd: Anverpia en de God van de Stroom: Scaldes.
De stedenmaagd gaf Antwerpen haar naam en de God Scaldes gaf de Schelde zijn naam.
Bij museumzaal “iemand thuis” werden we verrast met slaapliedjes uit tientallen landen, gezongen in hun eigen taal. Je kon het zien, horen en zittend op prachtige matrassen.
Ludmila en ik hebben hier intens van genoten.
Er is een tijd van komen en gaan, ook hier!

DAG 4

Naar Breskens: voormalig vissersdorp met een meer dan prachtig museum over de visserij.
Enthousiaste vrijwilligers vertellen over dit zware beroep. De veilingklok werd uitgelegd en twee nettenbreiers waren ook aanwezig. Kniertje zei het al: “De vis wordt duur betaald”.
Dit museum had ook een schenking gekregen van Tijs Verschoor, die meer dan 800 vogels, groot en klein, geprepareerd had. De Jan van Gent was mijn favoriet.  Alle eerbied voor dit beroep.
Nu is Sluis aan de beurt. We werden begroet met het standbeeld van Johan-Hendrik van Dale, beroemd van de “Dikke van Dale woordenboeken”. Kevin leidt ons naar de Belfort, een klokkentoren. In vroegere dagen heel belangrijk om alarm te slaan. Sluis is ook een charmant winkelstadje met een levensmiddelenhal met een grote visafdeling.
De dag werd afgesloten in Knokke-Heijst. De meesten van ons kozen voor een strandtent met zicht op zee.
“s Avonds wachtte ons nog een gezellige muziekavond.

DAG 5

Vandaag is Ouwerkerk aan de beurt. Dat is wel even rijden. We bezoeken daar het “Watersnoodmuseum”. Dit museum geeft een indringend beeld van de gebeurtenissen tijdens en na de stormvloed van 1 februari 1953.
In die tijd werd er al gefilmd en de geluiden waren aanwezig, ook de vluchtende mensen. Het museum is ondergebracht in caissons.
1836 mensen hebben deze ramp niet overleefd. Dit museum is een bezoek meer dan waard.

Het is de laatste dag en Gina zet Kevin in het zonnetje, dat gaat vergezeld met een wenskaart en enveloppe met. Kevin brengt ons naar Nistelrode.
Hier werd ons een 3-gangendiner aangeboden. Het eten was smakelijk en het draadjesvlees kreeg alle waardering.

Rest me nog het bestuur te bedanken, die samen met Bolderman de reis hebben samengesteld.

OP NAAR VOLGEND JAAR.

Verslag gemaakt door Agnes Lelivelt.

KONINKLIJK NVVH-VROUWENNETWERK
Postbus 11 | 3410 CA Lopik | tel. 06-51982065 | Kantoor: centraalbureau@nvvh.nl | Internetsupport: support@nvvh.nl | © NVVH 2024